Ενα ιστολόγιο εξερεύνησης στο χώρο της εναλλακτικής θεραπευτικής


Κυριακή 8 Ιουλίου 2012

Παλαιά & Νέα Ενέργεια

Εδώ και αρκετά χρόνια παρακολουθώ τις κινήσεις και "διακηρύξεις" διαφόρων φιλοσοφικών ομάδων εδώ και στο εξωτερικό. Γίνεται πολύς λόγος για τη Νέα Εποχή (ειδικά με την αλλαγή της χιλιετίας πριν 12 χρόνια), πολύς λόγος για την επικείμενη αλλαγή του 2012 (λόγω της λήξης του αρχαίου ημερολογίου των Μάγιας στις 21-12-2012), αρκετός λόγος για παιδιά ίντιγκο που ήρθαν ν' αλλάξουν τα δεδομένα του πλανήτη μας, για οντότητες που έρχονται ως βοηθοί σε μια ανθρωπότητα που αλλάζει... Παράλληλα με όλα αυτά, παρατηρώ κινήματα για ανθρώπινα  δικαιώματα, δίκαιη κατανομή της γης, δίκαιο εμπόριο, ομάδες ανθρώπων που δραστηριοποιούνται στον τομέα της αλληλεγγύης για διάφορες κοινωνικές ομάδες, παρατηρώ επίσης μια ολοένα και  αυξανόμενη δίψα για ελευθερία, αλήθεια, διαφάνεια, δικαιοσύνη, και ειρήνη. Εχω την αίσθηση οτι η ανθρωπότητα της γης προχωρά προς μία νέα κατάσταση, μια Νέα Ενέργεια, η οποία γίνεται αντιληπτή από όλο και περισσότερους ανθρώπους πλέον.

Αν δούμε τις νοοτροπίες μας σε τρείς τομείς, τη σχέση μας με τον εαυτό μας, τη σχέση μας με τη συλλογικότητα (την κοινωνία, τους γύρω μας), και τη σχέση μας με τη φύση, μπορούμε να δούμε τη διαφορά παλαιάς και νέας ενέργειας ως εξής:

Στη σχέση με τον εαυτό μας, η παλαιά ενέργεια (η κυρίαρχη ιδεολογία) έχει ως  εξής: Είμαι οπαδός μίας ομάδας, μίας θρησκείας, ενός κόμματος, ενός γκουρού, κι αυτό με ξεχωρίζει από τους άλλους. Ακούω και ακολουθώ τη φωνή της λογικής, ή του συναισθήματός μου, την "κοινή λογική", καθοδηγούμαι από τον γονέα, τον δάσκαλο, το θρησκευτικό ιερατείο, το δόγμα, τα μμε, τον γκουρού μου. Ηθική  είναι ότι επιτάσσει, επιβάλλει, και δέχεται ο κοινωνικός μου περίγυρος, ή/και το θρησκευτικό δόγμα που ακολουθώ (ή στο οποίο βαφτίστηκα), οι "πατροπαράδοτες αξίες". Ανησυχώ για το αύριο, αγωνίζομαι για την επιβίωσή μου γιατί τα υλικά αγαθά δεν φτάνουν για όλους, υπάρχει ένδεια, ξοδεύω χρόνο και ενέργεια για το "εχειν" μου, χρησιμοποιώ το "έχειν" μου για την αυτοβεβαίωσή μου, και αποθηκεύω αγαθά για να έχω "αύριο". Την ευθύνη του εαυτού μου την έχουν οι δάσκαλοι, το κράτος, και οι επαγγελματίες της υγείας. Η σκέψη μου λειτουργεί με κουτάκια. Φοβάμαι, ενοχοποιώ και τιμωρώ τον εαυτό μου για  τα σφάλματά του.
Η Νέα Ενέργεια, πάλι, προτάσσει τα εξής: Είμαι ανοιχτή στα μαθήματα ζωής από όπου κι αν προέρχονται, γιατί  απόλυτες αυθεντίες δεν υπάρχουν. Ακούω τη φωνή της δικής μου καρδιάς, της δικής μου συνείδησης. Ηθική είναι η εσωτερική επίγνωση οτι "εν το παν" οπότε ακολουθώ το παλαιό ρητό "ο συ μισείς ετέρω μη ποιήσεις". Εχω εμπιστοσύνη στο Σύμπαν και στην αφθονία του, και πίστη πως οι αληθινές μου ανάγκες θα καλυφθούν, άρα δεν χρειάζεται να συσσωρεύω αγαθά. Στοχεύω στον εμπλουτισμό του "είναι". Κάνω λελογισμένη χρήση των πόρων και των αγαθών που μου δίνονται, ζώντας σύμφωνα με τις αληθινές μου ανάγκες. Είμαι ευγνώμων στην γενναιοδωρία του Σύμπαντος, και γίνομαι με τη σειρά μου γενναιόδωρη δίνοντας από  το "είναι" μου. Αναλαμβάνω την ευθύνη του  εαυτού μου, τον αγαπώ, τον κατανοοώ, τον συγχωρώ, δίνοντάς του τις ευκαιρίες να αναπτύξει το αληθινό του δυναμικό.

Στη σχέση μας με τους συνανθρώπους μας, η παλαιά ενέργεια επιβάλλει να είμαι κατ' αρχήν επιφυλακτική (και καχύποπτη) σε σχέση με τα κίνητρά τους. Και είναι αναμενόμενο, εφόσον τα δικά μου κίνητρα είναι κατ' ανάγκην ιδιοτελή: λαμβάνω υπόψη μου τους γύρω μου εφόσον με συμφέρει, στο βαθμό που με συμφέρει (π.χ. φροντίζω το παιδί μου για να με γηροκομήσει στο μέλλον, το σπουδάζω για να  μπορώ να επαίρομαι στον εαυτό μου και στον περίγυρό μου). Η σκέψη και η δραστηριότητά μου έχει ως κίνητρο το (συνήθως βραχυπρόθεσμο) ατομικό μου συμφέρον. Αποδίδω δικαιοσύνη σημαίνει ενοχοποιώ, καταδικάζω, ανταποδίδω τα όμοια, τιμωρώ.
Η Νέα Ενέργεια μου δίνει την επίγνωση οτι όλοι είμαστε ένα, οπότε οτιδήποτε στερώ από τον συνάνθρωπό μου το στερώ ουσιαστικά από τον εαυτό μου, κι ας μη φαίνεται αυτό εκ πρώτης όψεως. Βάζω τον εαυτό μου στη θέση του άλλου. Η σκέψη και η δράση μου έχει ως κίνητρο το (πιθανώς μακροπρόθεσμο) καλό της συλλογικότητας.  Αποδίδω δικαιοσύνη σημαίνει αναλαμβάνω τις ευθύνες μου, αποκαθιστώ την διαταραχθείσα ισορροπία, συγχωρώ.

Στη σχέση μας με  τη φύση, η παλαιά ενέργεια είναι σαφής: ο άνθρωπος είναι ο κυρίαρχος της φύσης, έχει δικαιώματα χρήσης και επικράτειας επάνω της κατά τη βούλησή του. Η φύση φτιάχτηκε αποκλειστικά για να εξυπηρετεί τον άνθρωπο, ο οποίος υπερέχει όλων των άλλων δημιουργημάτων (ορυκτών, ζώων, φυτών, φυσικών πόρων).
Η Νέα Ενέργεια πάλι, μου λέει οτι φύση και άνθρωπος είναι ένα, είμαι μέρος της φύσης και η φύση είναι κομμάτι μου. Η γη είναι μητέρα, τροφός και δάσκαλός μου και της οφείλω σεβασμό και αγάπη. Σέβομαι την ύπαρξη και τον χώρο όλων των κοινοτήτων που μοιράζονται τον πλανήτη με μένα (πουλιά, ερπετά, δέντρα, άνθη, κτλ) χωρίς να τα χωρίζω σε χρήσιμα και άχρηστα ή επιβλαβή. Είμαι μέρος του ευρύτερου οικοσυστήματος που ζει επάνω στη γη, και οφείλω να διατηρήσω την ισορροπία στο βαθμό που μπορώ.

η ζωγραφιά είναι κλεμμένη από το facebook

Αλλάζουν τα δεδομένα και καθιερωμένα, αυτό είναι σίγουρο. Αργά ή γρήγορα, δεν έχει μεγάλη σημασία (κι ας είμαστε ανυπόμονοι, κάποιοι από μας!) Επίσης σίγουρο είναι οτι η αλλαγή δημιουργεί μεγάλο φόβο, και σθεναρή αντίσταση σε όλους εκείνους που βολεύονταν ή/και επωφελούνταν από το παλαιό σύστημα. Οι μεταβάσεις είναι συχνά τραυματικές εμπειρίες, ή τουλάχιστον αυτό φοβόμαστε όλοι. Παρ' όλα αυτά, το όραμα του Τζον Λέννον που ηχογράφησε πριν 41 χρόνια παραμένει δελεαστικό και επιθυμητό από όλο και περισσότερους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου